“Waterpolo doe je met je hoofd en je benen, je armen zijn de instrumenten.” – Johan Aantjes. 

Letterlijk een sprong in het diepe. Zo voelde het een paar jaar geleden, toen ik voor het eerst een waterpolo speler onder behandeling kreeg. Des te langer ik bij de waterpolo betrokken ben, des te leuker ik het vind! Het is op zijn zachtst gezegd een ‘bijzondere’ sport. De spelers hebben geen vaste grond onder de voeten, maar worstelen, springen, gooien en sprinten er lustig op los! Na het schrijven van een eerder blog, “Waterpolo & Prestatieverbetering”, neem ik jullie graag mee in de laatste evidentie over veel oefenen, reactietijd en snelheid. (1)

“Oefening baart kunst!” (2)
Langdurig oefenen kan de motorische symmetrie positief beïnvloeden, en is nu ook onderzocht bij professionele waterpolo spelers. Waterpolo spelers hadden substantieel minder assymetrie in de uitvoering van bewegingen (zoals reiken), waren accurater en hadden betere reactie tijd.

Leuk weetje: 90% van de mensen zijn rechtshandig. Hebben jullie een linkshandige speler in het team zitten?

“In de waterpolo, is een optimale techniek essentieel om de prestatie te verbeteren.” Onderzoeker Akpinar, vond bijvoorbeeld dat asymmetrie van de hand bij roeiers wordt verminderd omdat beide armen gecoördineerd moeten samenwerken om de techniek efficiënt te kunnen uitvoeren. (3) Dus het uitvoeren van de zwemslag vereist constante vaardigheid! En een optimale techniek kan zorg dragen voor een effectieve controle over beide armen.

De verminderde asymmetrie die gevonden werd bij professionele waterpolo spelers, draagt bij aan bijvoorbeeld de prestatie in zwemmen, manoeuvreren onder water, bewaren van de balans in het water als het blokken van schoten met zowel de dominante als de niet-dominante arm.

“Actie is reactie”

Professionele sporters (die veel oefenen, c.q. trainen), zijn veel sneller in beweging EN in reactie tijd! (4) Reactie tijd is een goede voorspeller om een succesvolle sporter te worden. Maar let op! Snelheid is niet genoeg. Je hebt POWER nodig! Power = Kracht x Snelheid.

Train jij je snelheid, reactie tijd?

Een praktijk voorbeeld: als de waterpolo speler in een aanvallende situatie is en een vrije ruimte ziet in de verdediging, probeert hij de bal op goal te schieten: de reactie tijd moet zo snel als mogelijk zijn voor het schot om zo efficiënt als mogelijk te zijn. In een fractie van een seconde zal de verdediger proberen zijn hand te heffen om het schot te blokken.

“Des te kleiner het detail, des te groter de waarde”
De reactie tijd is significant sneller bij een gericht doel op 90 graden, dan in 30 graden. Dit is logisch gezien waterpolo spelers voornamelijk schieten met een arm boven het hoofd rond de 90 graden (vanaf het wateroppervlak. Dezelfde situatie bij het verdedigen, het blokken van schoten, waarbij zowel de linker als de rechter arm afwisselend worden gebruikt, afhankelijk waar de bal zich bevindt.

Een aanbeveling wordt gedaan aan de spelers om de schoten en het blokken daarvan, ook in verschillende hoeken te trainen, in bijvoorbeeld 30 en 60 graden. Dit kan voor een verbeterde verdediging zorgen tegen bijvoorbeeld schoten van de zijkant.

Zie ook een eerder blog “Waterpolo & Sportvoeding” voor meer info over blessurepreventie & prestatieverbetering in de waterpolo. (5) 

Bronnen:
1. http://novafysio.nl/2018/12/waterpolo-prestatieverbetering.html
2. Increased Perceptual and Motor Performance of the Arms of Elite Water Polo Players. Jovan Gardasevic et al 2019
3. The effect of long-term bimanual training on arm selection during reaching tasks. Akpinar 2015. 4. A comparison of reaction and movement times of women athletes and nonathletes. Youngen 2013.
4. Fencing expertise and physical fitness enhance action inhibition. Chan 2011.
5. http://novafysio.nl/2018/09/waterpolo-en-sport-voeding.html