Wist je dat jonge atleten die minder dan 8 uur slapen, 1,7 meer kans maken op blessures? Wees daarom zuinig op jezelf en slaap meer!

Met het slapen vindt een geleide vermindering van spierspanning plaats! Daarnaast heeft de slaap een belangrijke functie voor herstelprocessen maar ook tot verbetering van bijvoorbeeld het geheugen of verbeteren van leerprocessen.

Welke effecten heeft de slaap?

Slapen is dus niet alleen belangrijk, maar leidt ook tot een beter herstel _ een verbetering van zowel je mentale als je fysieke prestatie! Als je tekort aan slaap hebt, krijg je een toename van je hartslag en een vermindering van je ademminuut volume. Naast deze fysieke nadelen, kent slaap tekort ook mentale nadelen. Denk bijvoorbeeld aan irritatie, vermoeidheid, verlies van motivatie en wilskracht en erg belangrijk een verlaging van de pijngrens. Je propriocepsis (gevoel voor beweging) wordt ook minder!

Wat kan ik doen?

Ga powernappen! Powernaps zijn korte slaapjes (van 15-30 minuten). Zorg tevens voor een vast ritme, doe vooral waar jij je goed bij voelt. Je kunt bijvoorbeeld denken aan het slapen in een rustige omgeving (kamer) en vooral niet kort voor het slapen teveel met je smartphone bezig te zijn. Neem de smartphone ook niet mee de slaapkamer in. Gebruik je hem als wekker? Gun jezelf dan een mooi cadeau’tje in de vorm van een leuke wekker!

Advies/vragen?

Heb je na het lezen van dit artikel vragen? Neem dan contact met ons op!