Als je lichaam onder te veel stress staat, die een langere periode aanhoudt, en je krijgt niet genoeg tijd om te herstellen, kan dit leiden tot een verminderde prestatie. En het kan zelfs leiden tot een lange periode van blessureleed. Maar hoe kun je aanvoelen of je overtraind bent?

HERSTEL – DE SLEUTEL TOT SUCCES
De meeste sporters weten dat het herstel een belangrijk onderdeel is van de training. Alhoewel niet iedereen hier in de praktijk evenveel gebruik van maakt. De eerste signalen van vermoeidheid, kleine pijntjes worden vaak genegeerd. Vooral wanneer het hardlopen super goed gaat, willen wij vaak verder en harder, en vooral niet afremmen en rustiger aan doen.

Sporten maakt ons blij, geeft ons energie en maakt ons ook gewoon euforistisch! Vanuit die reden kan het ook gevaarlijk zijn, als we te ver gaan om dergelijke gevoelens op te zoeken. Weet jij het verschil tussen genoeg en te veel training?

OVERTRAINING – DE WAARSCHUWINGSSIGNALEN

  • aanhoudende spierpijn
  • langzamer en minder goed herstel
  • vermoeide benen of armen
  • aanhoudende vermoeidheid
  • prikkelbaar, snel geïrriteerd
  • depressieve gevoelens
  • verminderde motivatie
  • meer of juist minder eetlust
  • geen verbetering in prestatie 
  • moeite om in slaap te komen
  • moeite om in slaap te blijven
  • meer slaap nodig
  • verhoogde rusthartslag

Als je vijf of meer van deze symptomen herkent, kun je het beste een weekje ‘vrij’ plannen van de trainingen. Daarnaast kun je eens nagaan of je balans tussen werk, privé en sport wel optimaal is.

WORDT HET NIET BETER?

Vraag dan hulp.. Van je directe omgeving, een (sport)arts, of sportgerichte fysiotherapeut. Neem je gevoelens en je lichaam serieus, en zorg ervoor dat je lekker kunt blijven sporten.